
 

SA newspapers face distribution veto in Zim

The distribution of South African and other international newspapers could be banned or restricted under measures meant
to limit their import into Zimbabwe.

This comes after what government perceives to have been a “stepping up” in the import of “hostile tabloids published from
Britain and South Africa” during the run-up to the harmonised elections on March 29.

The country is now preparing for a presidential election run-off between the incumbent Robert Mugabe and opposition MDC
leader Morgan Tsvangirai after none of the contestants garnered enough votes to declare a winner in line with Zimbabwe's
constitution.

Tsvangirai alleges he won the vote, but the Zimbabwe Election Commission (ZEC), the body running elections in Zimbabwe,
said he won 47.87% against Mugabe's 43.24%.

The other contenders, Simba Makoni and Langton Tawungana received 8.17% and 0.57% votes respectively.

Briefing state media journalists last week, Ministry of Information and Publicity permanent secretary George Charamba said
hostile foreign media had run riot and accused the state broadcaster, whose chief executive was consequently fired on
Tuesday, of being swayed by “dirty money”.

He also accused newsprint suppliers of curtailing “the reach of national messaging” by undersupplying the state-owned
newspaper group, Zimpapers.

Warning that government would “respond in ways that are conclusive”, Charamba indicated: “Equally, government is
looking at the whole regime which allows anyone to push their publication here without paying anything, or paying very little.
Yet when sales are done, profits have to be turned into foreign currency, which leaves the country. Changes will be coming
soon on this front. As the ministry responsible, it is our duty to protect and defend the national media space.”

South Africa's The Saturday Star, The Sunday Independent and Wednesday's edition of The Star, which are owned by
the Independent News & Media (SA) (INMSA), as well as The Sunday Times, part of Johnnic Communications' media
division, and the Mail & Guardian (M&G) retail on Zimbabwe's streets and are very popular with readers.

UK newspapers stopped distributing in Zimbabwe due to the economic crisis, but there are few citizens who receive the
newspapers from the UK through subscription.

16 May 2008By Dumisani Ndlela

https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.co.zw/Profile/DumisaniNdlela


However, The Zimbabwean, published in the UK by a Zimbabwean Wilf Mbanga, widely distributes in Zimbabwe and was at
one time insulted by a government official as being “cheaper than manna from heaven”. The newspaper is donor-funded
and has a clearly defined pro-opposition stance.

UK-based magazines like New African (used in the last five years to carry promotional material by the Zimbabwe
government) and African Business also distribute in Zimbabwe.

ABOUT DUMISANI NDLELA

Dumisani Ndlela is a Zimbabwean journalist specialising in business and financial reporting, with experience reporting on commodities, stock and financial markets, advertising,
marketing and the media. He has previously reported from a number of regional countries as well as from the UK and Germany on commodities and regional integration. He can be
contacted on dndlela@yahoo.co.uk.
Zim: Potraz orders penalties against non-compliant subscribers - 31 Jan 2011
Media group in advertising awards partnership - 28 Jan 2011
Zim: Potraz targets rural areas for telecom services - 27 Jan 2011
Research Bureau International wins Zim media survey tender - 21 Jan 2011
Zim government blocks Pick n Pay's Zimbabwe acquisition - 20 Jan 2011

View my profile and articles...

 
For more, visit: https://www.bizcommunity.com

mailto:dndlela@yahoo.co.uk
https://www.bizcommunity.co.zw/Article/238/78/56282.html
https://www.bizcommunity.co.zw/Article/238/12/56242.html
https://www.bizcommunity.co.zw/Article/238/78/56213.html
https://www.bizcommunity.co.zw/Article/238/19/56016.html
https://www.bizcommunity.co.zw/Article/238/87/55970.html
https://www.bizcommunity.co.zw/Profile/DumisaniNdlela

	SA newspapers face distribution veto in Zim
	ABOUT DUMISANI NDLELA


