$eeizcommunimy

A saga in three chapters
@

This is a tale in three chapters of behind-the-scenes newsroom intrigue and backstabbing. It will tell you something about
journalism in this country and the state of one of our flagship newsrooms at the Sunday Times. | am not sure exactly what
it will tell you, but | will leave it up to you to decide.

Chapter 1

Mzilikazi wa Afrika this month published a memoir recounting his adventures as a leading investigative journalist at the
Sunday Times. Wa Afrika is a respected reporter, having played a key role in taking on police commissioners, ministers,
and even presidents without fear or favour, or at least without much of it showing. He has been accused in his time of many
terrible things, but never of modesty - and the book reflects this.

The Sunday Times ran an extract two weeks ago and their choice is a surprise, because they use a chapter that is as
much about their own newspaper as about Wa Afrika. They select his remarkable tale of how the Sunday Times in 2011
received and declined to publish the accusations that National Prosecuting Authority head Bulelani Ngcuka had been an
apartheid spy. Wa Afrika writes that they had been trying to get the questions that Ngcuka's office had put to Zuma in a
corruption investigation. Political reporter Ranjeni Munusamy approached Zuma who said he would give it to them if they
also published the Ngcuka allegations. They agreed to publish the allegations if there was sufficient proof. Zuma leaked the
questions to them, and immediately blamed Ngcuka for the leak.

They published the questions, but declined to publish the spy allegations, as they had evidence that they were false.
Munusamy leaked the story to a rival newspaper, which went to print with them. Munusamy parted ways with the Sunday
Times.

There were a number of surprises in this account: they were fingering the current president for dishonesty and underhand
behaviour; they were naming a source, which breaks a most basic rule of journalism; and on top of it, they were naming the
most powerful man in the country as that source.

Chapter 2

Last week, Munusamy laid a complaint with the Press Ombudsman. Wa Afrika's account was entirely fiction, she says. Not
only have they behaved badly by naming a source, but they named the wrong source. She did not fly down to KZN to get
the document from Zuma, as alleged, but received it in Joburg from someone else. She would never have cooperated with
Wa Afrika and the investigative team as the atmosphere in the Sunday Times newsroom was so divided and poisonous that
it was unthinkable that they would help each other.


https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.com/Profile/AntonHarber

And then she adds for good measure that she suspects Wa Afrika's motive for being so vindictive was that at about that
time he had asked her for a personal loan, which she had been unable to give.

So now we have two versions of the same event from two senior journalists, who are calling each other liars. Whom does
one believe? Neither of these two have impeccable records. Both parted ways with the Sunday Times at some stage
because of questionable behaviour. Wa Afrika was let go some time back for unethical conduct and rehired some years
later. When Munusamy was pushed out of the Sunday Times, she went to work for Jacob Zuma (just in case you doubted
her affiliations at the time) and then returned to journalism at the Daily Maverick and became one of Zuma's sharpest and
most consistent critics (as if to prove her independence). To her credit, she has come clean and admitted her earlier
mistake; Wa Afrika does not deal with his earlier transgression in his book.

Chapter 3

This part is full of unexpected elements. The Sunday Times wrote to the Ombudsman to say they take no responsibility for
the extract they ran from Mzilikazi's book. They cannot be expected to fact-check it, they say, and the complaint rightfully
belongs with the book publisher, Penguin SA.

This contradicts the most basic legal and ethical principal of editing: that you take responsibility for what you publish, even
if it comes from a secondary source. And of course the story is about their senior writer and their own newspaper, so it is
odd to claim innocence. The Sunday Times is many things, but innocence is not a word that jumps to mind when thinking
about them. They chose the extract, they know where the bodies were buried, they knew exactly what they were doing. Or
maybe they were under the weather at the time. That is not beyond the bounds of possibility.

Most intriguingly, it seems that they are hanging Wa Afrika out to dry. This is not us, this is him. Don't talk to us, talk to his
book publisher, they are saying. At least that is how it seems.

Wa Afrika denies this. Munusamy was following the wrong route in her complaint, he says. They are ready to defend
themselves but she must take it to Penguin, not the newspaper. He says the request to Munusamy for a loan came from a
phone that he had stopped using some time before because it had been hacked.

Wa Afrika defends the decision to name a source who lied and says he has wanted to do this for many years. But how do
you name the source without the permission of the reporter involved, one has to ask?

Denouement

Munusamy writes back to the Ombudsman saying this is ridiculous. The newspaper is responsible for what they publish,
and she notes that they did not say anywhere that this story was unchecked and unedited. She asks for the dispute to go to
the Press Council for arbitration.

Wa Afrika tells me Munusamy is simply a liar and his colleagues can back that up. He says the information they sought
from Zuma was faxed from his lawyers' office. He knows Zuma was the source because Ranjeni had put Zuma on
speakerphone during the discussion.

So the saga will continue. No doubt the denouement will involve new layers of intrigue and another round or two of
backstabbing. It is not often that the Press Council has to settle a dispute between two journalists and not involving any

member of the public.

Watch this space....

Latest:

Press Ombudsman Johan Retief has issued a provisional ruling in the complaint by Ranjeni Munusamy against the Sunday



Times and their investigative reporter, Mzilikazi wa Afrika. The Ombudsman said it was reasonable for the newspaper to
publish an extract from wa Afrika's book, even if it could not verify the contents. However, it had to either verify the contents
or make it clear that these were the author's views and not necessarily those of the paper. In this case, the Sunday Times
was claiming that the book was the author's views and they should not be held responsible for them. But the newspaper had
presented the extract as truth (with the sub-heading, for example, saying the book "reveals the truth behind a story").

This led the Ombudsman to give the newspaper two options. It must either make it clear that they have not verified the
contents, and apologise for presenting them as truth; or they must be prepared to prove them.

A final finding would only be made once the Sunday Times had responded to these alternatives, he said.

Munusamy had raised two other issues: she said she had not been given a right of reply and Wa Afrika had named a
confidential source. The Ombudsman side-stepped both of these. He said it was not normal for a right of reply to be given
on a book extract. And he said that since the source had been named in the book, it was already in the public domain.

ABOUT ANTON HARBER

Anton Harber, Wits University Caxton Professor of Journalismand chair of the Freedomof Expression Institute, was a Weekly Mail (now Mail & Guardian) founding editor and a Kagiso
Media executive director. He wrote Diepsloot (Jonathan Ball, 2011), Recht Malan Rrize winner, and co-edited the first tw o editions of The A-Z of South African Politics (Penguin,
1994/5), What is Left Unsaid: Reporting the South African HV Epidenric (Jacana, 2010) and Troublemekers: The best of SA's investigative journalism(Jacana, 2010).

Find bright new ways to connect to readers - 31 Jul 2015

Rublish and be danmed in name of patriotism- 24 Apr 2015

Qriminal libel has no place in law books - 20 Mar 2015

One step forwards, one back for democracy - 2 Mar 2015

Investrment in people keeps news groups afloat - 13 Feb 2015

View my profile and articles...

For more, visit: https://www.bizcommunity.com


https://www.bizcommunity.com/Article/196/367/132374.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/466/127408.html
https://www.bizcommunity.africa/Article/410/466/125926.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/466/125071.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/15/124403.html
https://www.bizcommunity.com/Profile/AntonHarber

	A saga in three chapters
	Chapter 2
	Chapter 3
	Denouement
	Latest:
	ABOUT ANTON HARBER


